ثقافة وفن

بسبب «الفولكلور السوداني».. مرام ترد على منتقدي أغنيتها الجديدة «ليه يا حب»

القاهرة – صقر الجديان

أطلقت الفنانة المصرية الشابة مرام أغنيتها الجديدة «ليه يا حب»، وهي أغنية لفنان سوداني يدعى مصطفى مضوي.

وقامت مرام بإعادة توزيع الأغنية، مستخدمة موسيقى الريجي، في محاولة لدمج أكتر من نوع موسيقي تمثل الثقافة الأفريقية.

وفور طرح الأغنية، تعرضت مرام لانتقادات لعدم الإعلان أن الأغنية فلكلور سوداني.

وعلقت مرام عبر «فيسبوك»: «اضطريت أنزل بيان أوضح فيه إني كاتبة في التتر وفي العنوان إن الأغنية فولكلور سوداني».

أضافت: «أنا شخص محب للأغنية السودانية وسعيدة إني باقدم واحدة من أغانيهم بموسيقى خماسي وبتصوير في بلاد النوبة».

تابعت: «المرة دي مع نزول أغنية (ليه يا حب) توقعت إن الناس خلاص فهمت، أو على الأقل مش هتدخل تهاجم إلا لما تتأكد. لإن في تتر الأغنية أول حاجة مكتوبة إن ده Cover لأغنية سودانية، وعلى يوتيوب مكتوب اسم المغني الأصلي، بالإضافة لاسم الشاعر والملحن».

وتساءلت: «ليه ندخل نهاجم قبل ما نتأكد؟ وهل فيه مكان تاني المفروض نكتب فيه إنها أغنية سودانية غير التتر؟ هل مطالب مني أطبع ده على الهدوم إلى أنا لابساها علشان الكل يشوف ويبصم بالعشرة إني شخص حافظ للحقوق؟».

ومضت قائلة: «كل الناس بتغني لفيروز وعبدالوهاب ووردة وحليم وغيره، بدون ما نشوف حساسيات بالشكل ده، ماحدش بيدخل يقول إنت مش لبناني بتغني لفيروز ليه؟ مش عايزة أتكلم في بديهيات وأقول إن انتشار ثقافتك في أماكن ودول تانية، ده فخر ليك ولتاريخك أكتر ما هو شئ مهين ويستحق الهجوم، لكن هقول إني أنا بنت مصرية افريقية، شايفة إن الفن هو وسيلة حقيقية للتواصل مش التنافر، وإنه جمال الفن في إنه بيزيل الحواجز بين البلاد والثقافات المختلفة، وإني سعيدة بتقديم أغنية سودانية على موسيقى الريجي وبلكنتي المصرية، لإني شخص محب للموسيقى والثقافة الافريقية بشكل عام، ولإني زرت السودان وقضيت فيها أيام سعيدة ومليئة بالترحاب والحب من أهلها».

واختتمت قائلة: «أتمنى ييجي علينا اليوم إلى يكون عندنا طاقة أكبر نتقبل بيها بعض، ونكون أكثر انفتاحًا على التغيير والاختلافات، ونتعامل بحب مع الغير، لإن العالم فيه من الكراهية والحروب والخلافات إلى يكفّي. ودي صفحة للمزيكا في الأول وفي الآخر».

مقالات ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى